Beyond
Walking
By Ronda Gates, MS
Ronda
Gates, MS, is a pharmacy grad who traded her white coat for a pair of
athletic shoes and never looked back. Her health promotion business,
LIFESTYLES, provides motivational speaking, program development, and
fitness assessment services to support people making a lifestyle change.
She has developed health promotion programs for many organizations nationwide.
Visit www.rondagates.com for
a complimentary subscription to Rondas weekly email newsletter.
An
early-morning walk is a blessing for the whole day.
Henry David
Thoreau |
Power
Up with These Nutrition Stars
Our diets
have come under such scrutiny in recent years you may find yourself
confused by the changing information regarding what foods you should
eat and which you should avoid. Weight loss diet trends that come and
go dont help. There are, however, some power foods that have stood
the test of time. How many of these seven nutritional stars are in your
diet?
Blueberries: Sweet and delicious blueberries have 40 times more disease-fighting
antioxidants than any other fruit or vegetable. They can provide the
same cholesterol lowering effects of statins without the side effects.
Multiple studies at Tufts Universitys USDA Human Nutrition Research
Center on Aging added to blueberries star power when multiple studies
showed berry-fed rats learned faster, remembered better, and had better
coordination and balance than other rats. Since motor dexterity declines
rapidly with age these results are significant for an aging population.
Now we know cranberries, strawberries, raspberries, and citrus fruits
also offer health advantages. Aim for at least a cup a day.
Broccoli/Cruciferous
Vegetables: If you add only one power food to your diet, go for broccoli. This high
fiber, rich-in-antioxidant crudité is an excellent
source of most vitamins and minerals. It is also a superb source of
bone-building calcium. Broccoli is high in cancer-fighting antioxidants
that trigger the suicide of cancer cells (especially breast cancer cells).
Its high folate content decreases blood levels of homocysteine, an amino
acid that has been linked to increased premature coronary heart disease,
stroke, and blood clots. One serving is the size of a light bulb.
Green
Leafy Vegetables: Like broccoli, greens (kale, spinach,
mustard, swiss chard, and collard greens) are high in almost every vitamin
and mineral. They also contain two specific antioxidants, lutein and
zeaxanthin that powerfully protect eye cells from macular degeneration
and cataracts caused by ultraviolet sun radiation. Two cups of raw greens
cook down to a nutrient-rich serving.
The
Facts About Fruits and Veggies: Every national nutrition survey
since 1960 reports Americans avoid produce like the plague. More than
half dont eat fruit at all and one in five dont include
even one veggie on any day. Consider how much we could power up our
bodies if wed increase our fruit and vegetable intake.
Salmon: Scientists learned about salmon by studying Inuit Eskimos who, despite
a high fat diet, had a much lower incidence of heart disease, rheumatoid
arthritis, diabetes, and psoriasis than their European counterparts.
These fishermen eat fish rich in omega-3 fatty acids. Omega-3s
called essential fatty acids (EFAs) because the body cannot make them
on its own are pivotal in preventing high blood pressure and
heart disease by decreasing the stickiness of blood platelets that can
clump and cause clots. They also decrease blood triglycerides and LDL
cholesterol. Fish is also powerful brain food that appears to help the
body resist depression, memory loss, and Alzheimers at the same
time it helps keep skin healthy. Finally, the body converts omega-3
fatty acids into anti-inflammatory substances that help decrease inflammation
and pain of autoimmune diseases such as rheumatoid arthritis, lupus,
and Raynauds disease. When you go fishin for omega-3 fatty
salmon, remember that a serving is the size of a deck of cards. Aim
for two servings a week.
Note: Many folks avoid eating farmed salmon because of reports of PCBs in
our fish supply. According to the American Cancer Society, the benefits
of eating farm-raised salmon outweigh any risks. However, if you want
to be sure, buy wild salmon.
Tomatoes,
Peppers, Carrots, and Other Colorful Vegetables: For dietary excitement, go red. Tomatoes received their
first good press when several studies showed a diet high in tomatoes
reduced the risk of prostate cancer. Now we know that tomatoes have
more than 10,000 phytochemicals (plant chemicals), especially cancer
preventing lycopenes. Essentially if a vegetable is bright in color,
its also high in nutrients that fight disease. So load up on tomatoes,
colorful peppers, carrots.
Bring
on the Soup: Slip veggies into your diet with soups. Soup before
a meal curbs the appetite. Its a great weight loss strategy. Add
beans or peas for a low-fat source of protein and fiber.
Walnuts: A power-food diet includes going nuts especially
over walnuts. They contain arginine, an amino acid that helps relax
constricted blood vessels and improves blood flow to give skin a healthy
glow. Walnuts also contain antioxidants and are the best plant-based
source of omega-3 fatty acids. Limit your intake to these high-in-fat
treats to one handful a day to reap the benefits without too many calories.
Whole
Grains: The vitamins and minerals in whole grains protect us against
heart disease, diabetes, and cancer. However, their star power comes
from the two kinds of fiber that make this a food that reaps benefits
without triggering blood sugar highs and lows. Soluble fiber forms a
gel-like material in the intestines that prevents cholesterol and saturated
fats from entering the bloodstream and also stabilizes blood sugar.
Insoluble fiber keeps you regular, so carcinogens pass more quickly
through your intestines, which may prevent colorectal cancer. Moreover,
data from the National Weight Control Registry, an ongoing evaluation
of people who have lost and kept off at least 30 pounds for a year,
reveals that 80% of the successful participants ate a whole grain oriented
breakfast. Read the labels on products marketed as whole grain to be
sure the whole grains are listed in the first two ingredients.
Finding
Fiber: The folks at Bobs Red Mill in Milwaukie, OR, www.bobsredmill.com
have kept their nose to the grindstone with the no grain, no gain
motto. They package, and distribute nationally, an astounding array
of unique cereals, pancake and waffle mixes, machine and hand-made bread
mixes, quick bread mixes, gluten-free mixes, and specialty grain products
that can assure your diet meets its daily requirement of 15 to 30 grams
of fiber.
It takes
about 90 days of practice, persistence, and perspiration to fully integrate
a new habit into your lifestyle. So keep walking and add these nutritional
stars to your diet. Youll experience increased energy and a healthier
lease on life. In turn, youll be ready to power through the upcoming
holiday season.
Protect
Arteries from Free Radicals: Many valuable tools and toys we own
break down after long use. The same is true of the cells in our body.
As cells age and break down, they naturally produce unstable chemicals
called free (oxygen) radicals that can damage cell membranes, DNA, and
other delicate internal machinery unless their oxidative stress properties
are stabilized. Our body has a natural antioxidant mechanism that helps
protect tissues from injury by neutralizing the effects of free radicals
before they do damage. However, as we age, the ability to produce enough
antioxidants is challenged as we are also confronted with stress and
environmental factors such as exhaust fumes, cigarette smoke, excessive
sunlight, some drugs, and, ironically, too much exercise. Fortunately,
you can overcome some of the potential damage of free radicals with
thousands of antioxidant substances in food. Ironically supplements
dont work nearly as well. |